Conceptkerndoelen mens en natuur geven ruimte voor echte ervaringen

Conceptkerndoelen mens en natuur geven ruimte voor echte ervaringen

SLO publiceerde deze maand de nieuwe conceptkerndoelen van 5 leergebieden, waaronder mens en natuur. De huidige kerndoelen stammen uit 2006. Na een jaar van ontwikkelen en reflecteren heeft een team van leraren, vakexperts en curriculumexperts de kerndoelen geactualiseerd. GDO zat in de advieskring voor de actualisatie. Samen met onze leden ondersteunden we het kernteam door te reflecteren op tussenproducten en concrete feedback te geven.

De ontwikkeling is een mooie stap naar onderwijs dat niet alleen draait om kennis, maar ook om het begrijpen van de relatie tussen de mens en diens omgeving. Kerndoelen geven namelijk aan wat leerlingen moeten kennen, kunnen en ervaren om nu – en later – actief mee te kunnen doen in de samenleving. Hoe dat precies in de kerndoelen naar voren komt, lees je hieronder.

Aandacht voor verbinding

In de kerndoelen staat wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van de basisschool, en onderbouw voortgezet onderwijs. De nieuwe conceptkerndoelen mens en natuur geven ruimte voor echte ervaringen, waarin leerlingen zelf ontdekken en onderzoeken. Ook is er aandacht voor de verbinding tussen de leerling en diens omgeving.

Leren door te ervaren

Kinderen die van jongs af aan ervaring op doen met de natuur, leren deze beter te begrijpen en ermee om te gaan. Veel scholen willen dat leerlingen in hun lessen echte ervaringen opdoen in hun eigen leefomgeving. Leerlingen leren en onderzoeken vanuit verwondering en nieuwsgierigheid. In de nieuwe kerndoelen is hier meer aandacht voor. Door deze manier van leren ontstaat een andere, meer verbonden, relatie met de natuur en alles dat daarin leeft, dan wanneer je vooral leert op afstand – in het klaslokaal.

De wederkerige relatie tussen mens en natuur

Bij alle kerndoelen worden vraagstukken bekeken vanuit verschillende perspectieven. Bijvoorbeeld door vragen als ‘hoe verhouden wij ons tot de natuur?’ en ‘hoe beïnvloedt de natuur ons en wij onze omgeving?’. Deze vragen stimuleren een duurzame grondhouding. Het gaat niet alleen om leren over de natuur, maar ook om actief bezig te zijn met hoe je je verhoudt tot de wereld om je heen en hoe je daarin handelt. Leerlingen kunnen op deze manier kritisch nadenken over hun eigen rol in de wereld en de gevolgen van hun acties.

Help mee met het testen van de conceptkerndoelen

Goed onderwijs begint op school. Daarom zoekt SLO scholen die om de conceptkerndoelen willen beproeven in hun onderwijspraktijk. Met de opgehaalde feedback scherpt SLO de conceptkerndoelen verder aan. Scholen kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar actualisatiebeproeven@slo.nl. Ga voor meer informatie naar www.actualisatiekerndoelen.nl/mensnatuur.

Website gerealiseerd door Daily Creative Agency