Leerkring Voedsel

Zo’n 40% van de voetafdruk van een stad wordt bepaald door de manier waarop ze van voedsel wordt voorzien. Dit komt door de ruimte die voedselproductie wereldwijd inneemt en door de grote behoefte aan fossiele energie voor voedselvoorziening.
In de leerkring delen we onder meer hoe we kinderen en  bewoners bewust kunnen maken van voedsel en de impact op het klimaat, hoe we hen kunnen ondersteunen bij het telen van hun eigen groenten, het samen lokaal inkopen en het opzetten van een voedselcoöperatie en welke activiteiten er zijn rond voedselverspilling.
We hebben een Top 30 van voedsellessen samengesteld, gezamenlijk lessen ontwikkeld voor de Week Zonder Vlees en we bespreken welke projecten rond voedseleducatie we nog meer kunnen ontwikkelen.

Beste voedsellessen

Om inzicht te krijgen welk lesmateriaal voor primair onderwijs en kinder- en buitenschoolse opvang (bso) het best past bij het Jong Leren Eten-programma van RVO beoordeelde een werkgroep van ons NME Netwerk ruim 460 bestaande NME-producten. Zij selecteerden 39 kwaliteitsproducten, waardoor scholen en bso’s snel een goede keus kunnen maken.

Gezonde snack ontwikkelen

In opdracht van een ondernemer een gezonde snack ontwikkelen. Dat deden leerlingen van het Kaj Munk College in Haarlemmermeer. NMCX Centrum voor Duurzaamheid begeleidde deze Onderzoeken en Ontwerpen-opdracht. De leerlingen zijn uitgenodigd om de producten verder te ontwikkelen, zodat deze kunnen worden opgenomen op de menukaart van de lunchroom/ cateringbedrijf.

Week zonder Vlees

De landelijke Week Zonder Vlees krijgt steeds meer deelnemers. Voor de organisatie van de campagne ontwikkelden leden uit ons NME Netwerk vernieuwd lesmateriaal voor de basisschool en voortgezet onderwijs. Hierin worden leerlingen uitgedaagd een eigen mening te vormen over de impact die vleesconsumptie heeft op ons klimaat. In en rond deze actieweek zijn de lessen door zo’n 200 scholen gedownload.

Voedselcoops: samen inkopen bij de boer

Een voedselcoöperatie is niet meer dan een afspraak met een groepje mensen, om samen bij een of meer lokale boeren producten in te kopen. Bestellingen, logistiek en distributie houd je in eigen hand en regel je onderling. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Heerlijk vers eten, voor een reële prijs en toch een eerlijk inkomen voor de boer. Maar hoe doe je dat? De Ulebelt organiseert een aantal bijeenkomsten in Overijssel om bewoners hiermee op weg te helpen.

Moestuin op 3.000 scholen en bso’s met zaden Rijk Zwaan

‘Ieder kind heeft ooit gewerkt in een moestuin’. Dat is een droom van zaadveredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Een droom die wij delen. In 2018 en 2019 verspreiden NME-centra en Jong Leren eten pakketten met groentezaden onder 5500 enthousiaste scholen en bso’s. In 2020 krijgt deze actie een vervolg.

Voedseljutten

Met Youth Food Movement Zwolle organiseert NME Overijssel publiekscampagnes en guerrilla acties om voedselverspilling aan de kaak te stellen. Met de Voedselbank en vrijwilligers zijn, in overleg met telers, misvormde groenten die zijn overgebleven tijdens het oogsten gejut. De mooiste producten waren voor de Voedselbank. De overige producten zijn met een verrassingsactie in de stad uitgedeeld aan voorbijgangers. Aan deze guerrilla actie is eveneens een educatief scholenproject gekoppeld voor de groepen 5 tot en met 8 van het basisonderwijs.

Jong Leren Eten

Jong Leren Eten is een programma waarin rijk, provincies, onderwijs en maatschappelijke organisaties samenwerken. In de periode 2017 t/m 2020 willen zij kinderen en jongeren meer structureel in aanraking laten komen met informatie en activiteiten over voedsel. Met als uiteindelijk doel dat kinderen en jongeren leren om gezonde én duurzame keuzes te maken. Voor Jong Leren Eten selecteerden we de beste voedsellessen en werken we samen rond de zadenactie voor moestuinen van Rijk Zwaan.

Stadslandbouw Nederland

Stadslandbouw Nederland borgt kennis die pioniers afgelopen jaren hebben opgedaan. En we verdiepen, verbinden, zoeken kruisbestuivingen, inspireren en delen. Dat doen we via living labs, educatie en digitaal. Daarbij maken we dankbaar gebruik van de vele partijen die bezig zijn met stedelijk voedsel, voedselstrategie en aanverwante thema’s. Als we met elkaar samenwerken, kunnen we echte stappen maken naar een ander voedselsysteem en een gezonde, groene leefomgeving. GDO is trekker van het kennisportaal.