Leerkring Energie

Bewoners betrekken bij energietransitie. Dat is de grote opgave voor de komende jaren. NME centra in het land verzorgen gezamenlijke inkoopacties, en geven inzicht in wat je kunt verdienen met energiebesparing en – opwekking bijvoorbeeld in een energieloket. Via de kinderen kunnen ook op dit thema ouders worden bereikt. Welke mogelijkheden zijn er en hoe breng je die in de praktijk? Daarover spreken we in deze leerkring.

Energieparty

Tijdens een Energy Party krijgen de deelnemers inzicht in hun eigen energieverbruik en leren over de mogelijkheden om energie te besparen en zelf energie op te wekken. De deelnemers delen ook hun eigen kennis en ervaring over de energiebesparende maatregelen die zij al genomen hebben. Een Energy party wordt geleid door een vrijwillige energiecoach. Wie interesse heeft in een of meerdere maatregelen kan bij de energiecoach terecht voor meer informatie en te nemen (vervolg)stappen.

Groene energie - praktisch techniekonderwijs

Duurzame energie is een onderwerp dat zich heel goed leent voor technologieonderwijs. Met de leskist Groene Energie van NME Den Haag experimenteren leerlingen met drie vormen van duurzame energie: zonne-energie, aardwarmte en windenergie.

Energy Battle

Deelnemers aan de Energy Batlle trachten in een bepaalde periode zo veel mogelijk energie te besparen. In de Haarlemmermeer deden acht sportverenigingen dat een jaar lang. Ze kregen daarbij tips en ondersteuning van duurzaamheidscentrum NMCX. Gezamenlijk realiseerden ze een besparing van 160.000 kilowattuur! Dit komt overeen met het jaarlijks stroomgebruik van 46 huishoudens (ruim €29.000,- aan energiekosten). Ook is een uitstoot van bijna 100.000 kg CO2 voorkomen. De winst ging naar voetbalvereniging Kagia uit Lisserbroek.

Energieloket

Het energieloket van Deurne is gevestigd in NME-centrum De Ossenbeemd. Hier kunnen bewoners terecht voor informatie over spouwisolatie, een warmtepomp, zonnepanelen. Ook zijn er brochures beschikbaar en kunnen bezoekers meer inzicht krijgen over wat energiebesparende maatregelen inhouden. Ook worden er drukbezochte informatieavonden gehouden van de coöperatie Energyport Peelland (EPP).