Bredere doelen burgerschapsonderwijs nodig

Bredere doelen burgerschapsonderwijs nodig

In ons dagelijkse werk met docenten, leerlingen en professionals op het gebied van natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE) zien we hoe vanzelfsprekend het is voor jonge mensen om zorg voor je medemens en zorg voor je omgeving integraal te benaderen en een plek te geven in het onderwijs. Dat de nieuwe conceptkerndoelen de menselijke en natuurlijke wereld uit elkaar trekken, baart ons zorgen. Voor het opleiden van een nieuwe generatie maatschappelijk betrokken burgers is het essentieel dat een brede benadering van burgerschap wordt gehanteerd.

Daarom roepen we als vereniging GDO samen met docenten, jongeren en maatschappelijke initiatieven de Tweede Kamer op: laat burgerschap óók gaan over zorg voor onze omgeving Met een groep van 30 docentennetwerken, jongerenorganisaties en maatschappelijke initiatieven hebben we deze week een open brief gestuurd aan de leden van de Vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in de Tweede Kamer. Hierin roepen we de Kamerleden op om zorg voor de natuur en de omgeving, nu en in de toekomst, te integreren in burgerschapsonderwijs. Lees de brief

Nieuwe kerndoelen doen geen recht aan adviezen

Adviseurs van onze partner SME en NDE-centra uit ons netwerk hebben met partners vanuit advieskringen voor diverse leergebieden bijgedragen aan de verankering van natuur en duurzaamheid in de nieuwe kerndoelen. Eerder dit jaar hebben we een analyse gemaakt van de aanknopingspunten voor duurzaamheid op basis van de concepten. Uit diverse onderzoeken waar SME de afgelopen jaren aan heeft meegewerkt is het belang naar voren gekomen van het expliciteren van de relatie burgerschap/duurzaamheid. We zijn teleurgesteld dat in de laatste ronde van aanpassingen zo veel werk ongedaan is gemaakt (of een dergelijke verwoording).

Integraal onderdeel

Ook in de Agenda Natuurinclusief 2.0 is de ambitie vastgelegd dat het je (leren) verhouden tot je natuurlijke omgeving als integraal onderdeel van burgerschap gezien word en als dusdanig wordt verwerkt in de nieuwe kerndoelen van het funderend onderwijs (po en onderbouw vo). Daartoe hebben diverse partners vanuit het domein Onderwijs, dat wordt getrokken vanuit GDO, de afgelopen jaren belangrijke inbreng geleverd in het actualisatieproces. Nu de definitieve concepten zijn gepubliceerd, heerst onvrede over het resultaat.

Website gerealiseerd door Daily Creative Agency