GDO2daagse in Zevenaar: Bruggen slaan tussen cultuur en natuur

Onze jaarlijkse GDO2daagse vol kennisuitwisseling en ontmoeting is bedoeld voor de leidinggevenden van NDE-centra en ambtenaren met natuur- en duurzaamheidseducatie in hun portefeuille in ons netwerk. Dit keer zijn we op donderdag 12 en vrijdag 13 september te gast bij Kunstwerk! in Zevenaar. We gaan met elkaar aan de slag met het thema: Bruggen slaan tussen cultuur en natuur.

De kracht van Kunstwerk!

De gemeentelijke afdeling NME van Zevenaar is in 2022 ondergebracht bij Kunstwerk! Dit is dé culturele voorziening voor kunst, cultuur en kennis, die actief is op meerdere plekken in de Liemers: Het Musiater, het Liemers Museum, NME, diverse locaties van de bibliotheek en de muziekschool. ‘We dragen bij aan persoonlijke ontwikkeling, bieden een podium voor de regio en zijn de ontmoetingsplek van de Liemers!’

Donderdag 12 september gaan we in gesprek met wethouder Toon Albers en onze voorzitter Jacqueline van Dongen, wethouder van de gemeente Zwijndrecht. Daarna delen we relevante en actuele landelijke ontwikkelingen voor ons werkveld, zoals rond de Duurzame School, de Whole School Approach, Collectief Natuurinclusief, de relatie met OCW en de VNG, en de herziening van de kerndoelen.

In de middag neemt directeur Bert Frölich ons mee in de inbedding van NDE in zijn organisatie en de ontwikkelingen en mogelijkheden binnen een multifunctionele organisatie. Hoe leggen zij verbindingen, wat is geleerd van cultuureducatie en andersom?

Omgeving als klaslokaal

Ook licht hij toe hoe het reserveringssysteem EDSO nu gezamenlijk wordt benut met als motto ‘de omgeving als klaslokaal’. En hij vertelt over Lab12, een techniekaanbod in de eigen bibliotheek waarvoor een Sterk Technisch Onderwijsconvenant is afgesloten. Verder vertelt een combinatiefunctionaris over haar aanpak en uiteraard gaan we hierover met elkaar in gesprek.

Kruisbestuiving op een kasteelboerderij

Aan het eind van de middag wacht een rondleiding over uniek historisch erfgoed in het centrum van Zevenaar: Landgoed Huis Sevenaer. Dit is een gemengd biologisch boerenbedrijf waarin we kruisbestuiving ontdekken met schooltuinieren, stadslandbouw en vrijwilligers.

Hoe kun jij bruggen slaan?

De vrijdag begint met een inspirerende rondleiding door de multifunctionele Turmac Cultuurfabriek met een toelichting op de organisatie en de samenwerkingsvorming. Daarna delen we de laatste ontwikkelingen binnen onze vereniging GDO.

Aansluitend gaan we in een interactieve sessie aan de slag met de vraag hoe je in je eigen organisatie, gemeente of in de regio bruggen kunt slaan: tussen natuur- en duurzaamheidseducatie en het onderwijs, tussen de verschillende educaties en tussen jouw centrum en de collega’s in de regio. Met als doel om het onderwijs beter te ondersteunen en de kracht van ons NDE-werk te versterken. ’s Middags is er een activiteit rond een integrale aanpak en luisteren met het perspectief van de ander.

Uiteraard is er tijdens deze twee dagen ruimte om elkaar te spreken en/of kennis te maken met (nieuwe) collega’s. Met de jaarlijkse GDO2daagse faciliteert GDO samenwerking en kennisdeling in het netwerk.