Innovatieprijs 2020

Innovatieprijs 2020

In de natuur- en duurzaamheidssector worden veel mooie projecten, projecten en werkwijzen ontwikkeld. Om dit voor het voetlicht te brengen hebben we afgelopen jaren de Henk Klein Award uitgereikt, vernoemd naar de initiatiefnemer en verbindende factor tussen lokale bestuurders, NME-organisaties en inmiddels een heleboel partners. De Award is vanaf 2015 gewonnen door NMCX Haarlemmermeer (Energiecafé), De Groene Belevenis in Leusden (Breng de natuur over de drempel!) en De Klyster in Friesland (Underweizzz – biodiversiteit in de bermen). Deze prijs met meerwaarde is verder gegaan als GDO Innovatieprijs en is in november in 2019 voor het eerst gewonnen door De Helderse Vallei in Den Helder. De winnaar van 2020 is CNME Maastricht en regio met SDG-project ‘Werelddoelen in beeld’. Lees hieronder de jurybeoordeling en wat dit project inhoudt, en lees meer over de andere genomineerden.

Winnaar Innovatieprijs 2020: Werelddoelen (SDGs) in beeld

Kinderen via beeldende kunst bekend en betrokken maken met de 17 Sustainable Development Goals (SDGs) voor 2030. Met dit project heeft CNME Maastricht en regio een verbinding weten te maken tussen de leerlingen van tien basisscholen, cultuur en een verre van gemakkelijk onderwerp: de werelddoelen, aldus de jury. ,,Nadenken over hoe in beelden je verhaal te vertellen, met een beeld vertalen wat volgens jou (met een groep) het werelddoel inhoudt. Een eyeopener voor menig volwassene op deze wijze, chapeau!”

Expositie voor bewoners
De 250 leerlingen van groep 8 die vorig jaar (in groep 7) de les ’17 doelen’ (over de SDG’s) volgden, kregen dit jaar een vervolgles. Dit keer ging het over het in beeld brengen van eigen handelen in relatie tot de SDGs en werkte CNME hierbij samen met organisatoren en fotografen van het Maastricht Foto Festival. De door de leerlingen gemaakte foto’s werden coronaproof tentoongesteld op het Tapijnterrein van de Universiteit in Maastricht. Zo kregen de SDG’s ook een grotere bekendheid bij de inwoners van Maastricht. De banners met de foto’s zullen worden gebruikt bij diverse gelegenheden en bijeenkomsten rondom verduurzaming van het onderwijs in Maastricht en regio.

Blijvende impact
,,De innovatie en inspiratie zit in de samenwerking met nieuwe partijen”, aldus CNME-directeur Anouk Viegen, die de prijs vol blijdschap in ontvangst nam namens projectleider John Steijns. Ook Nathalie Ummels van Mondiaal Maastricht was blij met de prijs en het project. ,,De foto’s en reacties waren ontroerend. Deze ervaring heeft een blijvende impact op de kinderen.” Bekijk het filmpje hiernaast.

De Groene Belevenis werkt samen met bouwondernemer aan groene nieuwbouwwijk


Bouwondernemer Heijmans legt in Leusden-Zuid de nieuwbouwwijk Maanwijk aan, een woonplek die straks echt uniek is: groen, gezond en innovatief. Hier zijn natuur en wonen met elkaar verbonden, kom je thuis in een slimme, comfortabele woning en deel je mobiliteit.
Duurzaamheidscentrum De Groene Belevenis is in het hele bouwproces en daarna betrokken en actief. Zij gaan, samen met de (toekomstige) bewoners van Maanwijk, ervoor zorgen dat de natuur echt versterkt wordt. De nieuwe bewoners kunnen daaraan zelf een steentje bijdragen. Bijvoorbeeld door beplanting in de eigen tuin te gebruiken die in de omgeving voorkomt. Zo dragen ze bij aan klimaatbestendig wonen en de biodiversiteit. Heijmans helpt alvast door de erfafscheidingen groen en op hoogte aan te brengen. En De Groene Belevenis door ‘groene workshops’ te organiseren. Bekijk het filmpje.

BoodschApp safari: serious game NME Den Haag


In de serious game BoodschApp safari bezoeken leerlingen virtueel een supermarkt en voeren ze missies uit. In de missies spelen verschillende duurzame aspecten van voedsel (onder meer herkomst van voedsel, duurzaamheidskeurmerken, voorkomen van voedselverspilling) de hoofdrol. De app (te downloaden in de android playstore, zoek op BoodschApp safari en ook via
NME Den Haag beschikbaar voor een pc) wordt ingezet als werkvorm bij lessen over duurzame voeding. De opgedane kennis uit de les en de app kunnen de deelnemers toepassen in een echte supermarkt. Duurzaam boodschappen doen was nog nooit zo leuk!

Website gerealiseerd door Daily Creative Agency