Staat van het Duurzaam Onderwijs: doorpakken en verankeren

Staat van het Duurzaam Onderwijs: doorpakken en verankeren

De Staat van het Duurzaam Onderwijs is weer gepresenteerd door de Coöperatie Leren voor Morgen, waarvan GDO lid is. Duurzaam onderwijs biedt niet alleen kansen voor het welzijn van jongeren, hun leerprestaties en het werkgeluk van hun docenten, maar ook voor het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen als klimaatverandering, verlies aan biodiversiteit en ongelijkheid.

Steeds meer jongeren, onderwijsprofessionals, werkgevers en beleidsmakers zien dan ook het belang van duurzaam onderwijs. Scholen zetten stappen in het curriculum, de pedagogisch-didactische aanpak, professionalisering van docenten, samenwerking met de omgeving én in de bedrijfsvoering. Tegelijkertijd zijn veel duurzaamheidsinitiatieven nog kwetsbaar.

De conclusies herkennen we uit ons netwerk: er zijn veel duurzame initiatieven binnen scholen, maar er is ook meer beperkte capaciteit beschikbaar en daardoor blijven veel initiatieven ad-hoc.

GDO werkt met onze partner SME aan een onderwijssysteem waar duurzaamheid integraal onderdeel van is. Bijvoorbeeld door samen met de NDE-centra uit ons netwerk te werken aan hun rol als lokale partner voor scholen. Dít is het moment om door te pakken en duurzaamheid structureel te verankeren in het onderwijs. 

Lees het volledige rapport.

Website gerealiseerd door Daily Creative Agency