Online game Water en Groen- Primeur voor kinderboerderij Gouda

Wat kan je in je eigen tuin doen aan overlast van enorme regenbuien of grote hitte? Kinderen van 6 tot 8 jaar en hun begeleiders komen dat te weten met de nieuwe online game Water en Groen tijdens hun bezoek aan De Goudse Hofsteden in Gouda. Deze kinderboerderij heeft de primeur. Ook werden zondag 2 september een waterkringloopobject en maatregelen op de kinderboerderij officieel geopend door wethouder Michiel Bunnik, jeugddijkgraaf Jiska Taal en jeugdbestuurder van Rijnland Iris Haan.

De digitale speurtocht is een aantrekkelijke, laagdrempelige manier om jong en oud te informeren over het aanpassen aan de klimaatveranderingen. Bezoekers van de kinderboerderij spelen het spel op hun telefoon. Zij krijgen vragen én ter plekke de juiste maatregelen te zien. Bij een goed antwoord kan in een 360-foto op locatie een prijsje worden ‘opgeraapt’ (à la Pokemon). Is de prijzenkast helemaal gevuld dan is het spel afgelopen. Op speciale dagen levert het tonen van een volle prijzenkast bij de balie of de horeca een aandenken op.
Thuis kunnen kinderen en ouders nogmaals het spel en de resultaten bekijken. Het spel bevat een link naar de website van de kinderboerderij met veel meer informatie over de maatregelen die ze thuis kunnen nemen.

Maatregelen ook voor de eigen tuin
De speurtocht is een aanvulling op het Handboek Alle kinderboerderijen en bezoekers klimaatbestendig en waterbewust. Kinderboerderij de Goudse Hofsteden heeft de afgelopen jaren vele maatregelen samen met partners uitgevoerd: van een plein met verkoelende bomen, een wadi, een kringloopobject, waterdoorlatende verharding, regentonnen en het watergoten. Voorbeeldtuinen volgen dit najaar. Handige bordjes vertellen de bezoekers hoe ze dit in hun eigen tuin kunnen toepassen. Het spel en de maatregelen worden onderdeel van een lesprogramma dat CNME de Zwanebloem ontwikkelt.

Het spel is ontwikkeld door Anneke van Veen, ambassadeur Water van GDO, Centric en Stichting Bee-Ideas. Met vele meedenkers zoals de Omgevingsdienst Midden-Holland en kinderboerderij de Goudse Hofsteden. Het kan worden aangepast aan andere locaties.

Wil je ook met klimaatmaatregelen aan de slag op jouw kinderboerderij? Of wil je meer informatie over het spel en de mogelijkheden het aan te passen naar jouw situatie? Neem contact op met Anneke van Veen.

Bekijk ook ons filmpje