1 Miljoen gratis bomen en struiken uitdelen voor Meer Bomen Nu

MEERGroen, Boomfeestdag, Urgenda en Caring Faermers van de campagne Meer Bomen Nu hebben ons gevraagd of ons netwerk van natuur- en duurzaamheidscentra wil helpen gratis bomen weg te geven.

De Nederlandse natuur produceert jaarlijks een overdaad aan jonge bomen en struikjes. De meeste overleven niet, omdat ze worden opgegeten, te weinig licht ontvangen of worden verwijderd door natuurbeheerders. Meer Bomen Nu wil deze boompjes een tweede kans geven op een plek waar ze welkom zijn.

Van november tot en met maart worden in het hele land bomen en struiken verzameld in natuurgebieden, landgoederen en parken. En weggegeven aan iedereen die belooft er goed voor te zorgen. Dit zijn vooral veel boeren die het platteland opfleuren met biodiverse hagen en heggen. Maar we hopen dat ze ook terechtkomen in gemeentebermen, op bedrijventerreinen en bij mensen in de tuin. De actie eindigt rondom de Boomfeestdag 2021 met Boomweggeefdagen voor inwoners.

Hulp gevraagd aan NME-organisaties
Meer Bomen Nu is een actie van MEERGroen, Boomfeestdag, Urgenda en Caring Faermers. Zij hebben GDO gevraagd of haar netwerk van natuur- en duurzaamheidscentra wil helpen. Het lijkt ons een mooie kans voor de centra en daarom roepen wij jullie hulp in. Ook de kinderboerderijen zijn gevraagd mee te doen. In ruil voor deze hulp ontvang je gratis appel- en perenbomen.

Er zijn verschillende manieren om te helpen:
•    Organiseer een Boomweggeefdag
In het hele land zijn er straks ‘oogstdagen’. Meer Bomen Nu probeert deze zoveel mogelijk te koppelen aan plantdagen, zodat de jonge bomen en struikjes direct naar hun nieuwe plek gaan. Maar dan blijven er nog heel veel jonge bomen en struiken over die op Boomweggeefdagen kunnen worden uitgedeeld.

Daarvoor heb je op jouw locatie wat ruimte nodig om bomen in te kuilen, waar boeren, burgers en gemeenten hun bestelde plantgoed kunnen ophalen, en waar aan het eind van het plantseizoen iedereen gratis bomen en struiken kan krijgen tijdens Boomweggeefdagen.
Dit zijn geweldige momenten om bezoekers te trekken en voor te lichten over nut en noodzaak van meer groen, klimaatadaptatie etc.

•    Meld een plantlocatie: vergroen de wijk
Je kunt natuurlijk ook zelf aanspraak maken op de gratis bomen en struiken en er de buurt mee opfleuren. Je bent van harte welkom om samen met de gemeente, scholen, lokale boeren etc plantfeestjes te organiseren, tiny forests of stadsparkjes aan te leggen en hele wijken en bermen te vergroenen.

•    Vrijwilligers zoeken
Een miljoen bomen verplanten, vraagt vele handjes! Iedereen kan zich aanmelden als vrijwilliger via meerbomen.nu om te helpen oogsten, planten of met het helpen zoeken naar oogst en plantlocaties. Jouw centrum zou publiciteit kunnen genereren en vrijwilligers kunnen oproepen mee te doen. In Amersfoort is bijvoorbeeld een project gestart waarbij bewoners nu al stekjes uit de tuin kunnen aanleveren, zodat ze in de winter een nieuw plekje kunnen krijgen bij een boer of in een andere tuin.

Appel- en perenbomen om zelf uit te delen
Stichting Corazon stelt daarnaast duizenden appel- en perenbomen beschikbaar. De bomen zijn door de coronamaatregelen helaas niet verkocht. Ze zijn dus over en zoeken een nieuw huis. Het gaat om 1,5 meter hoge, 3-jarige laagstam appel- en perenbomen.
Corazon hoopt dat zeker een deel van deze bomen op plekken komen te staan waar veel voorbijgangers zich tegoed kunnen doen aan gratis plukfruit. Meer Bomen Nu geeft deze bomen gratis weg aan iedereen die boomweggeefacties en andere leuke evenementen wil organiseren en deze bomen tijdelijk wil bewaren: van augustus tot het plantseizoen.

Aanmelden voor 15 juli!
Wil je meehelpen, meld je dan HIER aan voor 15 juli.
Heb je nog vragen, neem dan contact op met René Munsters, moderator NME Netwerk. Voor eventuele inhoudelijke vragen kan je ook terecht bij Urgenda, Hanneke van Ormondt, 06 – 4575 6529.
Meer informatie vind je ook op meerbomen.nu