Bewoners betrekken bij NK Tegelwippen?

Het ministerie van I&W, Ons Water en Samen Klimaatbestendig dagen alle gemeenten uit om met hun inwoners zo veel mogelijk tuinen klimaatbestendig in te richten met ruimte voor biodiversiteit. Het is een van de acties van hun Missie Groene tuinen, waarbij vereniging GDO is aangesloten. Veel van de NDE-centra in ons netwerk activeren bewoners al om tegels te verruilen voor groen. Nu valt daarmee een Gouden Tegel te winnen! Het NK duurt tot 30 september. Inschrijven kan nog. Doe ook mee.

Een groener Nederland begint in je eigen tuin!
Onder de slogan ‘Een groener Nederland begint in je eigen tuin!’ organiseren het ministerie van I&W, Ons Water en Samen Klimaatbestendig met onder meer GDO, Stichting Steenbreek, Tuinbranche Nederland, IVN, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners de komende twee jaar diverse activiteiten. Het NK Tegelwippen is een van die activiteiten.

Hoe betrek je bewoners?
De betrokken organisaties bieden een schat aan informatie en expertise om de lokale overheid op weg te helpen om samen met inwoners de gemeente te vergroenen en het NK Tegelwippen tot een succes te maken.

Zo weten de centra voor natuur- en duurzaamheidseducatie hoe je mensen activeert, wat je moet doen om wateroverlast, droogte en hittestress te verminderen en welke planten bijdragen aan meer biodiversiteit. Zij wisselen onderling ideeën en acties uit om het kampioenschap zo goed mogelijk te benutten. Meer weten? Neem contact op.

Waarom NK Tegelwippen?
Om het NK Tegelwippen een vliegende start te geven, brengen ze al deze kennis overzichtelijk voor je bijeen. Het NK Tegelwippen is een competitie die bewoners van gemeenten aanzet hun (gevel)tuin te vergroenen. Dit maakt je gemeente mooier, biodiverser en klimaatadaptiever (hitte- en waterbestendig). Tuinen maken immers 40 procent van het stedelijk oppervlak uit en kunnen daarom een grote rol spelen in het opvangen van weersextremen. Het NK Tegelwippen werkt als accelerator voor andere programma’s en initiatieven voor vergroening in de gemeente.

In 2020 streden Rotterdam en Amsterdam tegen elkaar en daagden wethouders Ivens (A’dam) en Wijbenga (R’dam) elkaar (en hun stadgenoten) uit zoveel mogelijk tegels te wippen. Dit resulteerde in één hectare gewipte tegels! Bekijk hier de filmpjes van het NK Tegelwippen 2020.

Inschrijven
Inschrijven doe je samen met een andere gemeente. Wie daag jij uit? Weet je het niet? Dan kan de organisatie je helpen met een match. Het is ook mogelijk om zonder match deel te nemen.

Alle gemeenten van Nederland worden opgeroepen zich in te schrijven voor het NK Tegelwippen 2021. Inschrijven is makkelijk en gratis, het enige wat wordt gevraagd is enthousiasme om samen met inwoners zoveel mogelijk tegels te verruilen voor groen! Op de website staat alle verdere informatie.