GDO-leden Breda en Den Haag ontvangen Gouden Wortel en eervolle vermelding

Breda is de winnaar van de Gouden Wortel 2023. De gemeente ontving deze prijs woensdag 24 mei in de Week van de Schooltuin voor haar vlog over de ondersteuning van het schooltuinieren. In Breda hebben acht scholen recent een schooltuin geopend en binnenkort komen er nog meer bij.

De Gouden Wortel

De verkiezing voor de Gouden Wortel en de Week van de Schooltuin zijn in het leven geroepen door de Alliantie Schooltuinen en het voedseleducatieprogramma Jong Leren Eten. In deze week, van 22 tot en met 26 mei worden de schijnwerpers gezet op het belang van het schooltuinieren, en op gemeenten die het schooltuinieren op een inspirerende manier ondersteunen. Schooltuinen bestaan in sommige gemeenten al meer dan honderd jaar en ook veel andere gemeenten stimuleren het schooltuinieren. Dit gebeurt op verschillende manieren: door het beschikbaar stellen van grond, materialen, subsidies of met ondersteuning door bijvoorbeeld moestuincoaches en NME-centra.

Goede bodem

Voor de Gouden Wortel verkiezing zijn gemeenten opgeroepen een vlog in te sturen over het belang van de schooltuin. ,,We waren direct onder de indruk van het filmpje van Breda. Een jonge verslaggever liet ons zelf zien wat in Breda gebeurt en waarom een schooltuin voor scholieren leuk en belangrijk is. De gemeente ondersteunt dit met onder meer moestuincoaches én roept andere gemeenten op om ook mee te doen. Bovendien wordt het schooltuinproject gedragen door meerdere lokale organisaties en heeft daarmee een goede bodem om te groeien. We reiken daarom met veel genoegen de Gouden Wortel 2023 uit aan Breda!”, aldus Marjan van Creij (ministerie LNV en Jong Leren Eten) namens de jury.

Voedselvaardig

Wethouder Gezondheid en Onderwijs Arjen van Drunen is blij dat Breda als winnaar uit de bus is gekomen. ,,In Breda vinden we schooltuintjes enorm belangrijk, omdat we hiermee kinderen laten zien én beleven waar ons voedsel vandaan komt. Ze kunnen pure smaken proeven en leren hoe je gezond en lekker eten maakt. ‘Voedselvaardig worden’, zo noemen we dat. In de schooltuinen leren kinderen veel over de natuur, zijn ze lekker samen buiten en in beweging. En kinderen vragen hun ouders of ze ook thuis groenten en fruit kunnen telen. De komende jaren willen we daarom nog meer schooltuinen openen. Dat wij de Gouden Wortel hebben gewonnen is een prachtige opsteker die laat zien dat we op de goede weg zijn.”

Geweldig voorbeeld

Gedeputeerde Elies Lemkes – Straver (Landbouw, Voedsel, Bodem en Brede welvaart) van de provincie Noord-Brabant was bij de feestelijke uitreiking aanwezig. ,,Wij stimuleren groene schoolpleinen en schooltuinen, omdat daar de koppeling ligt van gezondheid, duurzaam voedsel en natuur. In de gemeenten moet het gebeuren. Breda is een geweldig voorbeeld voor andere gemeenten in onze provincie.’’

Eervolle vermelding

Behalve de Gouden Wortel voor Breda kende de jury ook een eervolle vermelding toe aan de vlog van de gemeente Den Haag. Dit is een van de gemeenten die kinderen al meer dan 100 jaar het schooltuinieren mogelijk maakt. Er is waardering voor de enthousiaste manier waarop wethouder Arjen Kapteijns in de vlog het belang ervan voor de stad onderstreept, en dat Den Haag jaarlijks 1450 kinderen uit alle wijken de ruimte en ervaring gunt van het zaaien, verzorgen en oogsten van hun eigen voedsel.

Gezonde voeding

,,Gelukkig zien steeds meer gemeenten in dat de schooltuin een goede manier is om kinderen een topervaring te bieden waarbij ze in aanraking komen met gezonde voeding, leren over natuur en biodiversiteit en bewegend bezig zijn’’, vertelt Arjan Klopstra namens de Alliantie Schooltuinen en Jong Leren Eten. ,,De huidige aandacht voor gezond, lokaal voedsel heeft hier ook aan bijgedragen. Wanneer kinderen leren hoe ze zelf groenten, fruit en bloemen kunnen zaaien, verzorgen en oogsten, wordt hun interesse in gezonde voeding aangewakkerd. Een zelfgekweekt worteltje smaakt toch het lekkerst.’’

Jury Gouden Wortel

De jury van de Gouden Wortel werd gevormd door Marjan van Creij (ministerie van LNV en Jong Leren Eten), Ignas van Schaick (EMS, maker van De Schooltuinfilm), Marcel Webster (trekker Kennis- en Onderwijsvernieuwing programma Landbouw en Voedsel van de provincie Noord-Brabant), Irene Harmsen (zelfstandig onderwijsadviseur) en Dieuwke Hovinga (lector Natuur & Ontwikkeling Kind, Hogeschool Leiden).

Eerdere winnaars

In 2022 werd de Gouden Wortel voor het eerst uitgereikt aan de gemeenten Teylingen en Arnhem tijdens de eerste landelijke Maand van de Schooltuin.

Vereniging GDO is een van de partners in de Alliantie Schooltuinen. Ruim 45.000 leerlingen doen dit jaar mee aan de Week van de Schooltuin met als thema Samen zaaien, samen groeien!