Gouden Wortel 2022 voor schooltuinvriendelijke gemeenten

Schooltuinen bestaan al meer dan 100 jaar. Al ruim een eeuw zien gemeenten de meerwaarde van tuinieren in schoolverband. Veel gemeenten stimuleren daarom het schooltuinieren. Zij zien het als een goede manier om kinderen in aanraking te laten komen met gezonde voeding en om te leren over natuur en biodiversiteit. De recente aandacht voor gezond, lokaal voedsel heeft bij veel gemeenten het schooltuinieren opnieuw onder de aandacht gebracht. Gemeenten stimuleren gezonde voeding en educatie speelt daarbij een belangrijke rol.

De ondersteuning van schooltuinen door gemeenten gebeurt op veel verschillende manieren. Met de Gouden Wortel 2022 zetten Alliantie Schooltuinen en Jong Leren Eten een aantal gemeenten in het zonnetje, als inspiratie voor andere gemeenten en als waardering voor de ondersteuning. Hoe mooi zou het zijn als ieder kind in zijn schooltijd een seizoen zaaien, verzorgen, oogsten en proeven ervaart!

De Gouden Wortel wordt uitgereikt tijdens de landelijke schooltuinconferentie op 25 mei. De uitreiking is onderdeel van de eerste Maand van de Schooltuin van 9 tot en met 31 mei.

Een gemeente nomineren kan tot 10 mei 12.00 uur.

Bekijk hieronder de aanpak van het Utrechtse samenwerkingsverband ‘Ieder kind in Utrecht een moestuin’, waarbij de gemeente Utrecht samenwerkt met Utrecht Natuurlijk en vele andere partijen bij het schooltuinieren en het borgen in de lokale voedselagenda.

Het Utrechtse samenwerkingsverband ‘Ieder kind in Utrecht een moestuin’.