Leerlingen dragen op Boomfeestdag bij aan gezonde, groene omgeving

Nadat de Nationale Boomfeestdag de afgelopen periode niet heeft kunnen plaatsvinden, was het op 10 november weer tijd voor een speciale viering in Alphen aan den Rijn.

Ruim 100.000 kinderen van basisscholen in het hele land hebben deze dag hun schoolplein of buurt vergroend door het planten van zo’n 200.000 bomen ofwel 45 voetbalvelden bij elkaar.

In Alphen aan den Rijn was er extra feest door de aanwezigheid van prinses Irene, het afscheid van directeur Peter Derksen maar vooral door de 400 kinderen van basisscholen uit Alphen. De kinderen hadden op school plannen gemaakt voor meer bomen in de stad en presenteerden die vandaag. Onze GDO-moderator Arjan Klopstra begeleidde deze presentaties tijdens mooie gesprekken. Stichting Vogelpark Avifauna realiseerde een beleefroute, om kinderen zich meer bewust te maken van de natuur (en in het bijzonder de vogels) om hen heen.

Samen met wethouders aan de slag

Behalve in deze gemeente waren er in het hele land tientallen boomfeestactiviteiten. Veel GDO-leden werkten hier graag aan mee. Hieronder een greep uit de vele boomplant-acties.

Op de door Natuurcentrum Arnhem georganiseerde Boomfeestdag her-plantten vijf Arnhemse basisscholen in het kader van de Urgenda actie ‘Meer bomen nu’ verzamelde zaailingen. Gedeputeerde Peter Drenth en wethouder Cathelijne Bouwkamp hielpen mee.

Leerlingen van de J.P. Heijeschool in Hoofddorp plantten samen met wethouder Steffens en Arjanne Lagendijk van NMCX een aantal bomen.

In Amstelveen plantten leerlingen van basisschool Kindercampus King samen met wethouders Floor Gordon en Frank Berkhout 250 boompjes. Dat was meteen de opening van de tweede locatie van Bomenschool Amstelveen op het complex van schooltuin Bankrasflora aan de Jeanne d’Arclaan. Lees meer

Stichting Natuurstad Rotterdam was tijdens de Nationale Boomfeestdag gastheer voor wethouder Vincent Karremans (Buitenruimte), die samen met basisschoolleerlingen van groep zeven van obs Prins Alexander op het Ommoordse veld 27 bomen heeft geplant.

Zo’n 50 kinderen hielpen in het Nieuwe Plantsoen in Deventer wethouder Frits Rorink bij het planten een lindeboom. De kinderen hebben bij de boom een wensfles begraven met hun wensen voor de toekomst. De leerlingen van groep 6-8 van Montessorischool Van Lith en van groep 6 van Kindcentrum Het Palet hielpen vervolgens bij de aanplant van bosplantsoen in het park. Deze aanplant komt op de plek waar veel stormschade is geweest in 2019. De Ulebelt organiseerde deze activiteit. Lees meer

Thema Bomen maken Gezond!

Het thema van de Nationale Boomfeestdag 2021 was Bomen maken Gezond! ,,Het belang van een groene leefomgeving is de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden. Voor het klimaat en biodiversiteit, voor gezondheid van kinderen en volwassenen en voor een leefbare stad. Voor scholen is een groene schoolplein een geweldige speel- en leeromgeving. We dragen dan ook graag bij aan de Nationale Boomfeestdag vanuit onze prachtige locaties in het hele land”, aldus Arjan Klopstra van Vereniging GDO.