Meer aandacht voor de SDG’s in het onderwijs met 17 werelddoelen les

Samen met Leren voor Morgen en SDG Nederland werkt GDO aan een mooi project: rondom 25 september (SDG Action Day) en 10 oktober (Dag van de duurzaamheid) gaan vele NME’ers, vrijwilligers en docenten gastlessen geven over de 17 werelddoelen, de SDG’s! Zo gaan we duizenden kinderen en jongeren in het basis- en voortgezet onderwijs en MBO bereiken! Al heel veel scholen in Nederland doen hieraan mee en veel leden uit ons netwerk dragen bij aan deze les. De teller staat nu op 15.000 leerlingen.

SDG’s, duurzaamheid en burgerschap

Het project, oorspronkelijk bedacht en georganiseerd vanuit CNME Maastricht, vraagt aandacht voor de SDG’s en is een uitstekende manier om scholen en leerlingen te inspireren. De les duurt een uur, wordt gegeven door de docent zelf of door een gastdocent/vrijwilliger. De les bestaat uit een presentatie en filmpjes en biedt naast informatie en kennis over de werelddoelen ook inspiratie om de rest van het jaar aan de slag te gaan met de SDG’s, duurzaamheid en burgerschap. De les kan worden gegeven in het basis- en het voortgezet onderwijs.

Zelf een gastles geven of vrijwilligers vragen

Medewerkers van NME-centra, vrijwilligers en docenten kunnen de gastles geven. Voor iedereen die een gastles wil verzorgen, bieden we in september een online training, gegeven door John Steijns uit Maastricht. NME-centra die willen meedoen kunnen zich aanmelden bij programmamanager Duurzaam Onderwijs Arjan Klopstra. Ben je docent of vrijwilliger en wil je een gastles geven? Meld je dan hier.

Gastles aanvragen

Docenten/scholen kunnen voor PO (groep 6-8) VO of MBO de gratis 17 werelddoelen les aanvragen en meer informatie ontvangen over de training. Scholen krijgen inspiratie om een heel jaar met de klas aan de slag te gaan (ook voor het vak burgerschap)!

Masterclass als vervolg

Coöperatie Leren voor Morgen en GDO bieden als vervolgtraject een masterclass voor docenten die een stap verder willen met duurzaamheid op hun school.