Met kinderen, bewoners en gemeente vlinderstraten vlindervriendelijk maken

Straten met vlindernamen samen met bewoners vriendelijker maken voor vlinders. Elf groene trainees hebben daaraan afgelopen studiejaar gewerkt samen met de Vlinderstichting, lokale NDE-centra en GDO.

Met Groen Traineeship kunnen jongeren tussen 16 en 27 jaar zich inzetten voor duurzame doelen en daden. Zo hebben zij in de gemeente Westland samen met WNTweb dit project uitgevoerd. Om te beginnen onderzochten kinderen onder meer welke planten het meest geschikt zijn voor vlinders. Het project werd afgerond met het planten van vlinderstruiken op het schoolplein samen met wethouder Snijders. Bewoners konden gratis vlinderstruiken ophalen en de gemeente maakt het openbaar groen in deze wijk aantrekkelijker voor vlinders. Een prachtig resultaat! Het project haalde ook de lokale media. Verder zijn op diverse locaties hele mooie borden geplaatst. Lees meer.

Meer vlinderactiviteiten

De trainees hebben een quiz en een aantal speurtochten gemaakt, er is een vlinderloterij gehouden, er is een aantal scholenprojecten gedaan waarbij kinderen aan de slag zijn geweest met vlinders en het vergroenen van het schoolplein. Er zijn nieuwe contacten gelegd met gemeenten die dankzij dit project ook geïnspireerd zijn geraakt en zelf vlinderactiviteiten zijn gaan doen of nog gaan ontwikkelen.

Platform met alle vlinderstraten

Ook is er een platform ontwikkeld waarop je direct alle vlinderstraten in Nederland ziet en je direct je waarnemingen kan doorgeven: meetnet.vlinderstichting.nl/vlindergezien. Invoeren kan snel en gemakkelijk – en anoniem. Zo krijgt de Vlinderstichting een beter beeld van de vlinders in de vlinderstraten! En er is een speciale pagina op de website en een Vlinderstratengids gemaakt.

Samen met wethouder Snijders van de gemeente Westland plantten de kinderen vlindervriendelijke struiken op het schoolplein.