Nationale Week Zonder Vlees - NME-centra ontwikkelen lesmateriaal voor PO & VO

Nationale Week Zonder Vlees – NME-centra ontwikkelen lesmateriaal voor PO & VO

Van 11 – 17 maart zal het niet-eten van vlees onderwerp van gesprek zijn in Nederland. De Nationale Week Zonder Vlees wil Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten en te laten zien hoe gemakkelijk dit kan zijn.

Voor scholen
Als onderdeel van deze campagne kunnen docenten in het primair en voortgezet onderwijs vanaf 1 maart lesmaterialen downloaden. Deze lespakketten zijn speciaal voor deze week ontwikkeld door leden van ons NME Netwerk. Scholen kunnen nu al worden geattendeerd op de mogelijkheid om het materiaal aan te vragen. Ook na de campagneweek zijn de materialen geschikt voor een les.

Zelf een mening vormen
Het vernieuwde lesmateriaal daagt leerlingen in primair en voortgezet onderwijs uit om een eigen mening te vormen over de impact die vleesconsumptie heeft op ons klimaat. De leerlingen leren en onderzoeken hoe je, zonder vlees te eten, toch een gezonde en uitgebalanceerd voedingspatroon kan samenstellen. Hiermee wil de organisatie het sociaal maatschappelijk bewustzijn activeren.

Basisschool: vega- of hamburger?
Voor de les voor het primair onderwijs hebben Kees van Wegen (BuitenWijs Houten, Nieuwegein, IJsselstein en Lopik) en Jolanda Zeilmaker (De Groene Belevenis Leusden) een les ontwikkeld. Leerlingen in de bovenbouw kennis te laten maken met de voor- en tegenargumenten om te kiezen voor een vegaburger of een hamburger. De kinderen weten na deze les hun argumenten voor het kiezen van een ham- of een vegaburger. En ze kunnen vertellen hoe zij tot hun mening gekomen zijn en wat daarbij belangrijk is.

Voortgezet Onderwijs: digibordles en huiswerkopdrachten
Voor het voortgezet onderwijs hebben NME Den Haag en NMCX Centrum voor Duurzaamheid, Haarlemmermeer een interactieve digibordles ontwikkeld. Daaraan gekoppeld is een aantal keuzeopties voor de docent en een aantal huiswerkopdrachten voor de leerlingen. De benodigde lestijd kan dus zelf worden bepaald en is geschikt voor lesniveau VWO 1-2, HAVO 1-2-3 en VMBO 3-4. Hier vind je de handleiding voor docenten. Kijk hier het promotiefilmpje.

De Nationale Week Zonder Vlees is een stichting, in het leven geroepen door Isabel Boerdam. Zij is vegetariër sinds haar 9de en ervaart al ruim achttien jaar de vele mogelijkheden van een vegetarisch eetpatroon. Sinds 2013 deelt Isabel deze inspiratie op haar foodblog en in haar boek De Hippe Vegetariër.

Vorig jaar besloot ze dat het tijd werd voor meer: “Veel mensen hebben vooroordelen over vegetarisch eten: het is saai, smakeloos of ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat proberen en proeven leidt tot geloven. Want vegetarisch eten is juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk! Iedereen die meedoet met de Nationale Week Zonder Vlees zal na deze zeven dagen makkelijker zijn weg vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.”