Lesmateriaal bij Wateroverlasttafel

De Wateroverlasttafel geeft kinderen, jongeren en volwassenen heel eenvoudig inzicht wat het effect is van verharding of vergroening bij de hevige regenbuien waarmee we tegenwoordig te maken hebben. Ze kunnen zelf het effect ervaren.

De Wateroverlasttafel is geschikt voor een brede doelgroep (groep 6,7 en 8) en is ook in het VMBO prima toepasbaar. De tafel is echter niet geschikt om met een hele klas te gebruiken; er kunnen zo’n tussen de 16 kinderen tegelijk rondom staan. Daarom zijn er meer activiteiten ontwikkeld, waaronder een film, werkbladen, actiekaarten, opdrachten, posters en een logo. Met twee heldere handleidingen.

Deze extra les is uitgewerkt op vier manieren. Te geven:
• op een NME locatie door vrijwilligers, zowel binnen als buiten.
• op een NME locatie door een professional, zowel binnen als buiten.
• op een school door vrijwilligers, zowel binnen als buiten.
• op een school door een professional, zowel binnen als buiten.

Ontwikkelaars en begeleiders

Het extra lesmateriaal is door enkele natuur- en duurzaamheidscentra uit het netwerk van GDO gemaakt vanuit OntwikkelFonds, een fonds voor gezamenlijk te ontwikkelen lesmateriaal. Het lesmateriaal is dit keer ontwikkeld door Robin Kop (De Bastei), Suzanne Stolk (Duurzaamheidscentrum Weizigt), Tim van der Steen (NME Haarlem) en Lindske van Hulst (NME Den Haag). Kees van Wegen (BuitenWijs) en Jolanda Zeilmaker (De Groene Belevenis) legden de basis voor dit 1ste gezamenlijke lesproduct. Liesbeth Bronkhorst (Stad & Natuur Almere) en Geo Burghgraaff figureren in de film.

Aanvragen

Het lesmateriaal is tegen een vergoeding van 450 euro aan te vragen bij Vereniging GDO.

De burgemeesters van Sponslo en Steendam. Foto Vereniging GDO