Spreekuur voor gemeenten: Eerste Hulp bij Schooltuinieren

,,Als we met z’n allen gezonder willen worden, moeten we zorgen dat er op veel meer scholen in alle gemeenten schooltuinen komen!” Wethouder Arjan van Drunen van Breda had een belangrijke boodschap voor een gezond Nederland in zijn filmpje waarmee zijn gemeente vorig jaar de Gouden Wortel won.

Wil je als gemeente ook aan de slag en weten hoe je moestuinen bij basisscholen mogelijk maakt? Tijdens de landelijke Week van de Schooltuin wordt op donderdag 11 april speciaal voor gemeenten die hierin een stap willen zetten het online spreekuur ‘Eerste hulp bij schooltuinieren’ gehouden. Van 16.00 tot 17.00 uur wordt informatie gedeeld over wat gemeenten kunnen doen, hoe andere gemeenten dit aanpakken en kun je vragen stellen. Aanmelden kan via dit formulier. Dan ontvang je van tevoren een link.

Gemeentelijke beleidsterreinen

In de schoolmoestuin wordt het zaadje geplant voor een gezonde en natuurbewuste generatie. Het is een ideale  omgeving voor natuur- en duurzaamheidsonderwijs in de praktijk. De schooltuin speelt bovendien een belangrijke rol bij groeiende uitdagingen op het gebied van voedsel en gezondheid, bewegen, klimaat, biodiversiteit en samenleven. En sluit daarmee aan op tal van gemeentelijke beleidsterreinen.

Inspiratie uit andere gemeenten

,,In Breda vinden we schooltuintjes enorm belangrijk, omdat we hiermee kinderen laten zien én beleven waar ons voedsel vandaan komt. Ze kunnen pure smaken proeven en leren hoe je gezond en lekker eten maakt. Kortom: voedselvaardig worden,’’ aldus wethouder Arjan van Drunen. Dit jaar doen zo’n 75.000 leerlingen mee aan de Week van de Schooltuin.

Jaarlijks wordt tijdens deze speciale week de Gouden Wortel uitgereikt aan een gemeente die het schooltuinieren al ondersteunt. De gemeenten Arnhem en Teylingen hebben een prachtig beeldje ontvangen. Vorig jaar was Breda de winnaar en ontving de gemeente Den Haag een eervolle vermelding. Bekijk het filmpje hieronder waarin de Bredase wethouder enthousiast pleitbezorger is voor nog meer schooltuinen.

De initiatiefnemers

De Week van de Schooltuin is een initiatief van Alliantie Schooltuinen en Jong Leren Eten.
De Alliantie Schooltuinen zet zich in om elk kind in de basisschooltijd toegang te geven tot een schooltuin. Zelf zaaien, verzorgen en oogsten van groente en fruit draagt bij aan meer kennis over en betrokkenheid bij voeding en natuur. Een schooltuin is een plek waar alle kinderen tot bloei kunnen komen! Vereniging GDO is partners in de Alliantie, samen met IVN Natuureducatie, Beleef & weet en ondernemers Rob Baan en Simon Groot.

Binnen het Jong Leren Eten programma werken het Rijk, kinderopvang, scholen, lokale overheden en maatschappelijke organisaties samen. Het doel? Kinderen en jongeren in aanraking brengen met kennis en activiteiten over voedsel, zodat ze zelf gezonde én duurzame keuzes kunnen maken.