Vijf jaar moestuinzaden voor basisschool en BSO

Dit voorjaar stelt Rijk Zwaan voor het vijfde jaar zadenpakketten beschikbaar voor moestuinen op de basisschool en buitenschoolse opvang (BSO). Er is enorm veel belangstelling voor de pakketten. In het project werkt het groenteveredelingsbedrijf samen met Jong Leren Eten, Smaaklessen, Voedingscentrum en GDO. Dit eerste lustrum is een mooi moment om samen met de partners terug te kijken en vooruit te blikken.

De schoolmoestuin

,,We zien dat het moestuinieren op scholen en BSO leeft”, vertelt Jolanda van Kralingen van Rijk Zwaan. Zij is bij Rijk Zwaan projectleider voor activiteiten met groente voor kinderen.   ,,Dat is geweldig, toch? En wij zijn blij dat we daar met de zadenpakketten aan bij kunnen dragen.”

Of een school nu heel gestructureerd met de moestuin werkt of wat aanrommelt met potjes en bakken, helemaal prima. ,,Als de kinderen maar zelf bezig zijn en ervaren hoe je zelf groente kunt kweken, verzorgen en het vervolgens kunt eten.” Een moestuinseizoen meegewerkt hebben, dat vergeet je nooit meer. ,,En je zelfgekweekte groente met elkaar oogsten en eten; dat is toch het heerlijkste wat je hebt geproefd?” En daar draait het allemaal om.

Groente aantrekkelijk maken

,,Groente aantrekkelijk maken zit in onze genen. We ontwikkelen groente voor professionele telers wereldwijd. Ook helpen we consumenten om meer groente te eten via aantrekkelijke smaken, kleuren en vormen.” Bijvoorbeeld de knapperige snackkomkommer en de kleurige snacktomaatjes zijn erg in trek bij kinderen.

Naast productontwikkeling zijn er ook andere activiteiten. ,,Love my Salad is een website en internationaal platform met inspiratie over hoe je gemakkelijk en lekker groente kunt eten. Ook zijn we lid van het Voedseleducatieplatform (VEP) en we verzorgen nu voor het vijfde jaar zadenpakketten voor de schoolmoestuin en BSO.” Uit onderzoek is gebleken dat het werken in een moestuin, het zelf verzorgen en zien groeien van de groente helpt om meer groente te eten. “In de praktijk zien we dat dat echt werkt.”

Groente telen met kinderen in de schoolmoestuin werkt!

Jolanda van Kralingen, Rijk Zwaan

Moestuin nieuwsbrief

Dit vijfde jaar besteedt Rijk Zwaan extra aandacht aan de actie. Van reportages over de moestuin bij een basisschool in de buurt, een webpagina met downloads en handleidingen voor de schoolmoestuin tot een maandelijkse nieuwsbrief met weetjes en activiteiten rondom de moestuin. ,,Voor de nieuwsbrief kun je je nog steeds aanmelden!

Samenwerking

Toen Rijk Zwaan jaren geleden besloot om hun lokale moestuinacties ook landelijk te gaan doen, is eerst samenwerking gezocht voor de praktische ondersteuning van scholen. “Via Jong Leren Eten vonden we de centra voor natuur en duurzaamheid en GDO. Smaaklessen en voedingscentrum kenden we al via ons VEP lidmaatschap.” De zadenpakketten vinden via de educatiecentra en Jong Leren Eten hun weg naar de scholen. GDO inventariseert de aanvragen. De natuur- en duurzaamheidscentra in het netwerk van GDO en de scholen en bso’s reageren jaarlijks zeer positief op de actie: ‘Bedankt weer voor dit geweldige aanbod’, ‘De bij ons aangesloten scholen zijn erg enthousiast’, ‘Fijn dat we weer kunnen meedoen met onze scholen’. Het is een greep uit de vele reacties.

NME-centra: ‘Geweldig aanbod’

Arjan Klopstra, programmamanager Duurzaam Onderwijs van GDO: ,,Voor onze centra zijn de zadenpakketten elk jaar weer een geweldig aanbod voor scholen. Het is waardevol om als kind zelf te ervaren hoe vanuit zo’n klein zaadje sla of radijs groeit en hoe lekker het smaakt. Het past ook helemaal bij de hernieuwde aandacht voor lokaal voedsel en het schooltuinieren. Mede door de zadenactie met Rijk Zwaan is daarvoor de afgelopen vijf jaar al een goede basis gelegd.”

Jong Leren Eten: ‘Raakt de kern’

Kinderen en jongeren meer in aanraking brengen met kennis en activiteiten over voedsel, zodat ze zelf gezonde én duurzame keuzes kunnen maken. Dit is het doel van het RVO-programma Jong Leren Eten. Ellen Leussink, programma adviseur Jong Leren Eten, vindt de actie en de samenwerking tussen Rijk Zwaan, GDO en de Jong Leren Eten-makelaars al vijf jaar een succes. ,,Moestuinieren raakt de kern: kinderen leren waar hun eten vandaan komt, door zelf met de handen in de aarde bezig te zijn, te zaaien en oogsten en uiteindelijk lekker op te eten. Het zadenpakket faciliteert de scholen om hiermee aan de slag te gaan.”

Docent: ‘Ervaring meegeven’

Wout Jansen, docent op basisschool De Vlieten in De Lier is enthousiast over de actie. ,,Ik ben als kind opgegroeid met een moestuin. Elk weekend mochten we meehelpen met zaaien, wieden en oogsten. Ik heb daar heel goede herinneringen aan en ik wil dat ook graag aan mijn leerlingen meegeven”, vertelt hij. Het zadenpakket van Rijk Zwaan is heel welkom en helpt om dit te realiseren! Lees een artikel in het AD over het Zaaifeest. En beluister GoedeMorgenGroente.

Toekomst

En volgende jaar? ,,Natuurlijk gaan we door met deze actie!”, vertelt Jolanda. Het past zo goed bij Rijk Zwaan en het werkt echt. Naast onze actie zijn er steeds meer initiatieven rondom schoolmoestuinen. Jong leren Eten heeft een boost gegeven met de opleiding voor moestuincoaches die scholen en BSO’s helpen met het opzetten van hun moestuin. Ook zijn er subsidiemogelijkheden zoals de Stimuleringsbijdrage ‘Lekker naar buiten!’ En is er de Alliantie Schooltuinen die er aan werkt om elk kind toegang te geven tot een schooltuin. ,,We blijven de samenwerking opzoeken, want met elkaar kun je nog meer bereiken”, besluit Jolanda, ,,en ieder kind de ervaring van zelf zaaien, verzorgen, oogsten en vervolgens eten van zelfgekweekte groente laten beleven!’’

Meer lezen?

Bekijk deze webpagina vol moestuintips.