'Neem buitenles en buitenruimte op in Nationaal Programma Onderwijs'

‘Neem buitenles en buitenruimte op in Nationaal Programma Onderwijs’

IVN Natuureducatie, Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton en GDO doen een beroep op de Tweede Kamer om buitenlessen en groene buitenruimte mee te nemen in het Nationaal Programma Onderwijs. Dat deden we in een brief die is verstuurd aan de vooravond van de Nationale Buitenlesdag op 13 april. En via een bezoek van Haagse schoolkinderen aan de Kamerleden Lucille Werner en René Peters.

Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is door het demissionair kabinet gelanceerd om vooral de tijdens de coronapandemie opgelopen onderwijsachterstanden in 2,5 jaar tijd weg te werken. Vanuit onze expertise en inzichten pleiten wij als IVN Natuureducatie, Jantje Beton en vereniging GDO expliciet voor het laten ontwikkelen van onze kinderen en jongeren tot een groene, gezonde en gelukkige generatie. Het funderend onderwijs heeft hierin een essentiële taak, zowel didactisch als pedagogisch.

Allerlei onderzoeken geven al jaren aan dat buitenles een zeer positieve invloed heeft op kinderen. Het is gezond, kinderen bewegen meer, ze kunnen zich beter concentreren en de leerstof blijft beter hangen. Desondanks, zo blijkt uit recent onderzoek van DUO in opdracht van Jantje Beton en IVN, heeft ruim 80 procent van de scholen geen enkel beleid wat betreft buitenles en wordt nu amper 1 procent van de lessen buiten gegeven. Een gemiste kans,
vooral ook omdat leerkrachten zelf wel het belang inzien van buitenlessen. Zij geven aan maar liefst 25 procent van de onderwijstijd kwalitatieve lessen te willen verzorgen in de buitenruimte. Om dit echter goed te kunnen doen, hebben zij ondersteuning nodig.

Het is noodzakelijk dat er wordt geïnvesteerd in het best geventileerde klaslokaal: het schoolplein. Alle basisschoolkinderen verdienen een natuurlijke, gezonde buitenruimte, als plek om te spelen en te leren!
Ruim 300.000 kinderen op 2000 scholen in het land zetten deze oproep kracht bij tijdens de Buitenlesdag 2021. Door samen met NME-centra (verenigd binnen GDO) en IVN-vrijwilligers botanisch te stoepkrijten op en rond het
schoolplein geven zij anonieme stoepplantjes een naam. Zo’n 80 procent van de schoolpleinen in
Nederland is momenteel een stenen woestijn. Het stoepplantje is symbool van de waarde van natuur in
deze versteende omgeving. Met meer natuur in hun speel- en leeromgeving worden kinderen gezonder,
creatiever en gelukkiger.

Als initiatiefnemers van de Nationale Buitenlesdag hopen wij van harte dat ook de Tweede Kamer zich hard wil maken
voor het belang van gezonde schoolpleinen en/of buitenlessen en hetgeen scholen daarvoor nodig
hebben, zodat onze kinderen kunnen rekenen op gezond, groen en kwalitatief onderwijs.

Lees hier de hele brief.

En bekijk het filmpje dat werd gemaakt tijdens de buitenles in het Friese Walterswâld.
En de reportage van De Bastei in Nijmegen die 14 scholen begeleidde.

Haagse leerlingen overhandigen de brief over meer buitenles aan CDA-Kamerleden Lucille Werner en René Peters. De Buitenlesdag 2021 stond in het teken van botanisch stoepkrijten: welke plantjes vind je tussen de tegels…